Από την αρχή της σχολικής ζωής ενός παιδιού οι γονείς ανησυχούν για τις επιδόσεις του, πώς θα μπορέσουν να μπουν οι κατάλληλες βάσεις για την εκπαίδευση του και ποιος θα πρέπει να είναι ο ρόλος τους.

Κάποιες συμβουλές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αποτελεσματικότερη πορεία του παιδιού κατά την μαθητική του ζωή είναι οι παρακάτω.

• Η μισή δουλειά γίνεται στην τάξη

Παροτρύνεται το παιδί σας να συμμετέχει κατά τη διάρκεια του μαθήματος και να λύνει όσες απορίες του δημιουργούνται στην τάξη. Αυτό μειώνει στο μισό το χρόνο προετοιμασίας του στο σπίτι. Ουσιαστικά όταν προετοιμάζει τις εργασίες του για την επόμενη μέρα κάνει εξάσκηση και επανάληψη σε αυτά που ήδη έχει μάθει και τα αφομοιώνει καλύτερα.

• Δημιουργήστε μία θέση διαβάσματος και συμφωνήστε το χρόνο έναρξης

Ένα καθαρό, άνετο, ήσυχο, τακτοποιημένο και καλά φωτισμένο γραφείο γεμάτο με τα αγαπημένα σύνεργα ενός μαθητή όπως μία όμορφη μολυβοθήκη, τα πολύχρωμα του τετράδια, καλοξυμένα μολύβια, ντοσιέ και ότι άλλο θα χρειαστεί κατά τη διάρκεια του διαβάσματος του θα τον κάνει να νιώσει άνετα για να μπορέσει να αφοσιωθεί στο διάβασμα του, χωρίς να τον αποσπά κάτι άλλο. Στο τέλος κάθε μέρας, ζητήστε του να τακτοποιήσει το χώρο του και να τον προετοιμάσει για την επόμενη μέρα. 

Μπορείτε να συμφωνήσετε την ώρα που θα ξεκινήσει το διάβασμα του, δίνοντας του το χρόνο να ξεκουραστεί για λίγο μετά το μεσημεριανό του γεύμα. Προτρέψτε το παιδί σας να μην αφήνει το διάβασμα του για λίγο πριν το κρεβάτι, καθώς τότε θα είναι κουρασμένο από όλες τις δραστηριότητες της ημέρας και δεν θα μπορεί να είναι αποδοτικό.

• Οργανώστε τη μελέτη και δημιουργήστε checklist

Πολλές φορές το παιδί σας μπορεί να αποθαρρύνεται βλέποντας το σύνολο των εργασιών που έχει για το σπίτι. Βοηθήστε το να τις οργανώσει ανά μάθημα και να διαχωρίσει κάθε του εργασία σε μικρά κομμάτια.  Παροτρύνετέ το, ώστε να υπολογίσει πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να ολοκληρώσει κάθε του εργασία. Δημιουργήστε μία checklist όπου θα σβήνει ένα-ένα κάθε μικρό κομμάτι που ολοκληρώνει. Η μέθοδος αυτή θα συμβάλει στην ενθάρρυνση του παιδιού δίνοντας του κάθε φορά ένα κίνητρο να σβήσει μία εργασία από τη λίστα του. 

• Πότε πρέπει να βοηθάμε στο διάβασμα;

Είναι καλό είδη από την πρώτη δημοτικού το παιδί να μάθει να είναι αυτόνομο και να αναλαμβάνει το ίδιο την ευθύνη της προετοιμασίας του για την επόμενη ημέρα, με την υποστήριξη του γονέα. Αυτό το βοηθά να ωριμάζει και να αναπτύσσει το αίσθημα της ευθύνης και της αυτοεκτίμησης. 

Στα πρώτα του βήματα ο γονιός μπορεί να κάτσει δίπλα του και να του δείξει τη διαδικασία και τον τρόπο οργάνωσης των εργασιών του. Όποια στιγμή του ζητηθεί οφείλει να βοηθήσει το παιδί για σημεία που έχει απορίες, επιδιώκοντας να μην αποκλίνει στον τρόπο διδασκαλίας που έχει επιλέξει ο εκπαιδευτικός ώστε να μην δημιουργήσει σύγχυση στο μαθητή. 

Όταν χρειαστεί να διορθώσετε τις εργασίες του κάντε το με ευγένεια δείχνοντας κατανόηση στην προσπάθεια του. Μη σβήνεται εσείς τα λάθη του αλλά εξηγήστε του το λάθος και αφήστε το να το διορθώσει μόνο του.

Η αποτελεσματική μελέτη είναι μία δεξιότητα που αποκτάται μέρα με τη μέρα και το κάθε παιδί μπορεί να αναπτύξει, με την υποστήριξη και την ενθάρρυνση του γονέα.